مواد مخدر
موسسه تحول,زندگی,امید
مرکز اقامتی سم زدایی میان مدت مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک
درباره وبلاگ


موسسه تحول,زندگی,امید با تمام وجود و در نهایت افتخار آمادگی دارد در زمینه مشاوره و بستری و درمان عزیزان در عذاب شما خدمتی صادقانه ارائه دهد.. تلفن جهت مشاوره: ــــ09127339160 ابراهیم ابراهیمی

پيوندها
کرونا - سالنامه سلامت
عـکس و مطالب توپ
کمک به نیازمندان ایران زمین
Shad90
خودروهاي رويايي
صد در صد داغ
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه تولدی نو و آدرس tavalodinow.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 106
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 108
بازدید ماه : 431
بازدید کل : 80722
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1



نويسندگان
مرتضی عربي

آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
دو شنبه 29 فروردين 1390برچسب:, :: 9:22 :: نويسنده : مرتضی عربي

بدست می آید، کشوری که با کشورما مرزهای نابسته وطویلی دارد وقابل به ذکراست که این محصول بیشتردر بخش غربی افغانستان که با ایران هم مرزمی باشد کشت زرع می شود. گویا دراین بخش نزدیک به دومیلیون افغان که ممر زندگی آنان فقط کشت تریاک وفروش آن به قاچاق چیان می باشد زندگی می کنند یعنی بدبختی دنیا را فقط این دومیلیون مردم فقیرموجب شده اند.

گویا درآمد این دومیلیون کشتگرافغانی ازمحصولی که بدست می آورند بیش ازششصد دلاردرسال نیست زیرامحصول آنان را قاچاقچیان به یک هزارم آنچه بعداً به مافیای تریاک می فروشند ازآنان می ربایند یعنی سود صاحبان اصلی تریاک یک هزارم سود قاچاقچیان دست اول است. قاچاقچیان دست دوم که همانا مافیای تریاک هستند تا مصرف کننده اصلی شاید بیشترازهزار برابر قیمت آنرا می رسانند. حال با یک بررسی ومحاسبه کوچک به این نتیجه میرسیم.اگر محاسبه درست باشد وکسانیکه ازطریق کشت خشخاش وفروش تریاک امرارمعاش می کنند دومیلیون نفراز جمعیت افغانستان راتشکیل می دهند باتوجه به پرجمعیت بودن خانواده ها درافغانستان که تقریباً هرخانواده از8 تا 10 نفر تشکیل می شود. این دومیلیون مردم افغان عبارت اند از دویست خانواده یعنی کل محصول تریاک متعلق به این دویست هزارخانواده باید باشد.

دربررسی آمارگیران بین المللی آمده است درآمد سرانه مردم افغانستان درسال سیصددلاراست حال اگردومیلیون را ضرب درسیصد بکنیم این درآمد کل صاحبان تریاک می شود باید قبول کرد که صاحبان تریاک در افغانستان پردرآمدترین مردم افغانستان راتشکیل می دهند وما این مقداررا اگر به دوبرابر برسانیم مبلغی معادل یکصد وبیست میلیارد دلار می شود. البته مبلغ کوچکی نیست چیزی تقریباً معادل درآمد نفت یکسال عربستان صعودی یا دوبرابر درآمد نفت سالیانه ایران هست ولی با توجه به مطلب زیرملاحظه می فرمائید که مبلغ زیادی هم نیست؟

طبق گزارش سازمان موادمخدر درایران سال گذشته 840 نفراز فرزندان ما درراه مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر درمرزهای افغانستان جان فدا کرده اند وقاعدتاً ده هزار خویشاوندان وکسان آنها را هم به ماتم نشانده اند این فقط جانبازی جوانان ما در راه مبارزه با این سم مهلک درسال بوده بطور قطع کشورهای دیگرمثل پاکستان وکشورهای آسیای صغیر قربانیان زیادی دراین راه داده اند ومی دهند وهمینطور بقیه کشورهای جهان منتها دراِشل کوچکتر سهم ایران درراه مبارزه با قاچاق تریاک نزدیک به یک نیم میلیارد دلاردر سال بود، که اگرارزش جان فرزندان ایران را هم به حساب بیاوریم خدا می داند چه می شود. سازمان ملل نیز همه ساله بودجه هنگفتی را به وسیله کشورهای مختلف صرف مبارزه با موادمخدرمی کند. دولت ترکیه نیزادعا می کند بیش از یک میلیارد دلاردرسال هزینه مبارزه با موادمخدر کرده است. دراروپا بخصوص آلمان، هلند ودانمارک بودجه های هنگفتی رابرای مبارزه با قاچاقچیان مصرف می کنند، درامریکا وکانادا همینطور.

لازم نیست اسمی از کشوری برده شود تمام کشورهای جهان گذشته براینکه درآتش این بدبختی می سوزند سهمی درهزینه مبارزه دارند. ولی متأسفانه این هزینه ها واین جانبازی ها سالیان درازی است به هدر می رود وهیچ اثری هم نداشته، گذشته براینکه پیشرفتی درامر مبارزه دیده نشده همه ساله برتعداد معتادین اضافه شده وکشتارمرزبانان ونیروی انتظامی ادامه دارد.اگرماسی سال فقط هزینه های اقتصادی این بلای مهلک را محاسبه کنم با آن می توان کشوری را خرید؟

زیان اصلی آن یعنی اینکه چه تعدادی براثراعتیاد ارزش وجودی وجان خود را ازدست می دهند درهیچ محاسبه ای نمی گنجد. حال اگرآمارسازمان ملل متحد را قبول کنم که 95 درصد موادمخدر یعنی تریاک وهروئین وفرآورده های دیگرآن در افعانستان خانه دارد.نمی توانیم راه اساسی برای مبارزه با آن پیدا کنیم؟ چرامی توانیم خوب هم می توانیم. دولت امریکا که سالیانه میلیاردها دلارهزینه جنگ عراق وچه مبلغ بزرگ دیگری و هزینه جنگ افغانستان می کند ویا سازمان ملل طبق برنامه ای نمی تواند از صاحبان وکشت کاران تریک بخواهد بیایند ودرآمد سالیانه خودرا ازکشت زارهایشان نقد دریافت کنند که درآن صورت احتیاج به کشت تریاک نداشته باشند وطبق یک برنامه صحیح وحساب شده ای زراعت جدیدی را جایگزین کرده وسازمانی ایجاد شود که در دهات آنان کارگاه های کوچک ساده از قبیل جوراببافی، خیاطی،آهنگری وصدها حرفه کوچک دیگر که مردم عادی بتوانند با راهنمایی وآموزش وارد بازارکار شوند.

البته ازهمه مهمتر دایرکردن کلاس های سوادآموزی برای خردسالان و بزرگسالان است. واین کارچندان مشکلی نیست زیرا در اغلب این دهات مدارس ابتدایی برای بچه ها دایر هست و با مقداری هزینه بیشتر می توان آنرا برای بزرگسالان هم گسترش داد در خاتمه باید بگوییم راهی را که من پیشنهاد کرده ام احتیاج به بررسی وپژوهش و مطالعه دارد وشاید ازنظر نویسنده جالب باشد. بعید نیست که کارساز نباشد ولی مطالعه آن شاید بعضی ها را که دراین راه مشغول خدمت هستند قلقلک بدهد وگرنه طرح های جالبی قبلاً از مطلعین ودست اندرکاران شاید مطرح شده وطرح بسیارجالب جناب مهندس امیرانتطام به نظر من کارسازترین طرحی است که دراین باره مطرح شده ولی آن طرح جالب هم گویا مجبوربه استراحت دربایگانی خادمین مافیای تریاک شده است. درسال گذشته صدونود پنج هزارهکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش بود ومحصول آن بیست هزارتن تریاک برآورد شده که دو برابر سال ماقبل بوده، این مقدار تریاک در سال قبل هشت میلیون انسان را به قبرستان فرستاده وپنجاه میلیون مردم دنیا هم درصف انتظارمرگ منتظرنگاه داشته واقعاً برای بشرخجلت باراست.

حشيش چيست؟

حشيش صمغ چسبناك از بوته كانابيس است كه معمولا به صورت تكه هاي جامد مكعبي شكل فروخته مي شود و در رنگهاي مختلف از قهوه اي كم رنگ تا سياه ديده شده، در ساختمان تركيبي اش به صورت انواع مختلف از خشك و سخت گرفته تا نرم و شكننده ديده مي شود. معمولا آن را خرد و ريز كرده و در پيپ و يا سيگارهايي كه با دست درست مي كنند، مي پيچند و با ماري جوانا يا توتون مصرف مي كنند. حشيش به صورت خشت پخته مي شود.


نامهاي خياباني آن (
Pot, Smoke, grass, Hash) مي باشد. از نظر طبقه بندي فارماكولوژي، تضعيف كننده يا محرك سيستم اعصاب مركزي است.

مصرف پزشكي:

حشيش به عنوان مسكن و ماده رفع بي خوابي كه ايجاد آرامش مي كند و THC و ديگر مشتقات براي درمان برخي از بيماريها از جمله آسم و صرع مي تواند مورد استفاده قرار گيرد، ولي در حال حاضر فقط در درمان حالت تهوع و استفراغ ناشي از شيمي تراپي در درمان سرطان، استفاده مي شود.

اثرات كوتاه مدت:

بايد دانست كه اثرات حشيش با توجه به مقدار و نوع استفاده (كشيدن يا خوردن) متفاوت است. وضعيت جسمي و سلامت فرد از جمله وزن، اندازه، خلق و خوي فرد، درجه تحمل و ... فرق مي كند. اثرات كشيدن حشيش در عرض چند دقيقه پس از مصرف ظاهر مي شود و 2 تا 4 ساعت باقي مي ماند. در صورت خوردن هضم آن به طور بطي و كند صورت مي گيرد. لذا اثر آن به تدريج و طولاني تر مي گردد، معمولا فرد پس از مصرف حشيش احساس آرامش و راحتي مي كند، قوه درك و احساس او افزايش مي يابد، رنگها به نظرش شفاف تر و روشن تر مي آيند، صدها به نظر از فاصله دورتر به گوش مي رسد. به هر حال در ادراكات حسي به خصوص بينايي و شنوايي تحريف به وجود مي آيد، اشتها افزايش مي يابد، مخصوصا در مورد غذاهاي شيرين.
از اثرات كوتاه مدت ديگر مصرف حشيش عبارتند از: خواب آلودگي ، قرمز شدن چشمها، افزايش ضربان قلب، خشكي دهان و گلو، گشادگي مردمك چشم، مختل شدن قوه حافظه و تمركز فكري به طور موقت، اختلال درك زمان و مكان، اضطراب، افسردگي، هيجان، تحرك زياد، تحريك پذيري، تند مزاجي، بي قراري، پر حرفي، خنده هاي بي دليل، احساس طرد شدگي، ترس و وحشت، دگرگوني و تغيير شكل فضا و زمان – اختلال در هماهنگي و تعادل در راه رفتن، احتمالا اوهام كه اغلب توام با حالت پارانويايي به خصوص در مصرف مقدار زياد آن همراه است. دوز معمولي آن، مهارتهاي كاربردهاي ماشيني را لطمه مي زند، از اين رو به خصوص رانندگي در حين مصرف حشيش بسيار خطرناك است ، ماده
T. H. C. كه تركيب فعال حشيش است در بدن افرادي كه تصادفات شديد رانندگي داشته اند و منجر به جراحات سختي گرديده، ديده شده است.

اثرات عمده بلند مدت:

تحقيقات نشان مي دهد كه اثرات سوء مصرف حشيش به خصوص در بين جوانان و بزرگسالان حتمي است از جمله: از دست دادن انگيزه و علايق، آسيب به حافظه و تمركز فكر، عدم قابليت رانندگي، كاهش قواي دفاعي بدن در برابر عفونتها و بيماريها، گيجي و سردرگمي، فقدان انرژي و ... در اثر استفاده مرتب و مداوم حشيش پيش مي آيد.

هم چنين خطر ابتلا به برونشيت مزمن، سرطان ريه و بيماريهاي دستگاه تنفسي در مصرف كنندگان منظم حشيش بيش از ديگر گروههاست. كشيدن سيگار ماري جوانا و حشيش آسيب شديدي به دستگاه تنفسي مي زند، زيرا تار موجود در آن، دو برابر قوي تر از تار موجود در سيگار معمولي است. هم جنين عوامل ايجاد كننده سرطان در تار موجود در حشيش خيلي بيش از سيگارهاي معمولي است.

مطالعات و تحقيقات نشان مي دهد كه رشد طبيعي بك نوزاد به وسيله مصرف مرتب حشيش يا ماري جوانا به وسيله مادر، در دوران بارداري مي تواند به طور جدي آسيب ببيند. آزمايشات بر روي حيوانات نشان داد كه نوزادان حيوانات آزمايشگاهي كه در دوران بارداري تحت مصرف اين ماده قرار گرفته بودند، داراي برخي از ناهنجاريها و رفتار غير عادي بودند، در اثر مصرف مداوم وابستگي رواني و تحمل ايجاد مي شود، نشانه هاي ترك شامل اضطراب، عصبانيت، از دست دادن اشتها و بي خواب و بد خوابي است.

روغن حشيش:

روغــــن غليظ سبزه تيره يا قهوه اي مايـــــل به قرمز است كه از تصفيه حشيش با يك ماده محلل ارگانيك بدست مي آيد و معمولا آن را به توتون داخــــل سيگار ماليده و به صورت دود كردني مصرف مي شود.

تي. اچ. سي. (T. H. C.)

يك تركيب حلال در حشيش است و به طور خالص، يك تركيب شيميايي است. THC به ندرت در خيابان قابل دسترسي و خريد و فروش است و آنچه كه به نام THC فروخته مي شود، معمولا پي. سي. پي يا ال. اس. دي است.

THC مخفف (Tetra Hydro Cannabinol) يكي از عناصر فعال شاهدانه است. THC يك ماده قوي توهم زاست، و اثرات شيميايي آن شباهتهايي به L. S. D. دارد كه عبارتند از تغييرات در رفتار، اختلال در حس زمان و حواس بينايي و شنوايي، از خود بي خود شدن. با اين همه شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد احتمالا اين دو دارو از طريق مكانيسم هاي بيوشيميايي مختلفي عمل مي كنند و اثرات آنها روي عملكرد مغز متفاوت است.

مصرف حشيش باعث لطمه هاي مغزي مشابه اسكيزوفرنيا درنوجوانان مي‌شود

دانشيار ايراني دانشگاه «آلبرت انشتين» نيويورك در تحقيقات خود براي نخستين بار نشان داد كه آسيب‌هاي وارده به مغز نوجوانان در اثر استعمال حشيشدر نوجوانان همانند اختلالات و مشكلات موجود در مبتلايان به بيماري اسكيزوفرنياست و به ويژه منطقه‌اي از مغز را كه مسئول رشد اجتماعي فرد است، تخريب مي‌كند

دكتر اشتري در تحقيقات خود با استفاده از نوعي تكنيك پيشرفته تصويربرداري از مغز موسوم به (DTI (Diffusion Tensor Imagingبراي نخستين بار دريافت كه حشيش، سيگنال‌هاي الكتريكي مغزي را دقيقا همان‌طور كه در بيماري اسكيزوفرنيا از بين مي‌روند، دچار اختلال مي‌كند.

اين يافته‌هاي جديد به مدارك پيشين افزوده شده، مبني بر آنكه حشيش ممكن است يك علت مهم بيماري‌هاي روحي در بزرگسالان و حتي عاملي مهم‌تر براي وقوع اسكيزوفرنيا در افرادي كه از نظر ژنتيكي ضعيف محسوب مي‌شوند، باشد.

نتايج تحقيق اين پژوهشگر ايراني كه چندي پيش در كنفرانس جامعه راديولوژي شمال آمريكا (RSNA) در شيكاگو ارايه شد، در رسانه‌هاي آمريكا و اروپا بازتاب داشته و به ويژه بر فشارهاي موجود بر دولت انگلستان درخصوص اعمال تغييراتي در سياست‌هايش در قبال حشيش افزوده است.

انگلستان سال گذشته ميلادي اين ماده مخدر را از رتبه Bبه رتبه Cتنزل داد كه به معناي آن است كه ماموران پليس از اين پس افرادي را كه حامل مقادير كمي از اين ماده مخدر باشند، دستگير نمي‌كنند.

دكتر منظر اشتري، دانشيار راديولوژي در كالج پزشكي آلبرت انشتين در نيويورك در گفت‌وگويي درباره تحقيقات خود در زمينه اثرات حشيش بر مغز اظهار داشت: تمامي تحقيقاتي كه تا پيش از اين انجام شده، با قاطعيت نشان داده‌اند كه جواناني كه از حشيش استفاده مي‌كنند در معرض خطر جدي ابتلا به رفتارهاي روان‌پريشانه هستند، اكنون با تصويربرداري از مغز، مدارك و شواهد كاملا معتبر و قابل استنادي داريم كه مويد اين لطمات هستند.

وي تصريح كرد: مطالعات پيشين عمدتا به بررسي رفتار و تاريخچه اين بيماري در افراد مختلف پرداخته بودند اما اين نخستين بار است كه با بهره‌گيري از تكنيك‌ تصويربرداري مغزي DTI- نوع پيشرفته‌اي از MRIكه با عكس‌برداري از مولكول‌هاي آب موجود در مغز، سيستم عصبي آن را به تصوير مي‌كشد - شواهد مستقيمي از ارتباط ميان اختلالات مغزي و مصرف اين نوع مواد مخدر به دست آمد.

دكتر اشتري خاطرنشان كرد: اين تحقيق كه طي دو، سه سال انجام شد، شامل چهار مطالعه بود. در مرحله اول با تصويربرداري و بررسي مغز گروهي از پسران نوجوان با معدل سن 17 سال و مقايسه آن با تصاوير مغز گروه ديگري از نوجوانان با معدل سني 14 سال، نحوه رشد مغز در سنين بلوغ كه رفتارهاي اجتماعي فرد شكل مي‌گيرد مورد بررسي قرار گرفت و بخش‌هايي از مغز كه در اين مرحله در حال رشد هستند، شناسايي شدند.

وي خاطر نشان كرد: در مطالعه‌اي ديگر، مغز و فعاليت‌هاي مغزي 15 نفر از نوجوانان 15 تا 18 سال تحت درمان در يك مركز ترك اعتياد به حشيش كه مدت يك سال به طور ميانگين روزي يك بار حشيش كشيده و يك ماه پيش از آغاز اين بررسي اين داروي مخدر را ترك كرده بودند، مورد بررسي قرار گرفته و با مغز گروهي از نوجوانان طبيعي مقايسه شد كه نتايج اين تحقيق حاكي از آسيب قابل توجه بخش‌هايي از مغز نوجوانان حشيشي (ترك كرده) بود.

بررسي تصاوير تهيه شده از مغز اين گروه از نوجوانان نشان داد كه بخش‌هايي آسيب ديده مغز آنها دقيقا همان قسمت‌هاي در حال رشد مغز در سن بلوغ است كه در مطالعه اول شناسايي شدند.

دكتر اشتريتصريح كرد: اين بررسي نشان مي‌دهد كه وقتي مغز در اثر اعتياد به حشيش در معرض آسيب قرار مي‌گيرد عمدتا بخش‌هاي در حال رشد مغز صدمه مي‌بيند، اين بخش‌ها كه به «Higher Order Intelligence» موسومند شامل نورون‌هاي چندكاره (مالتي تسكينگ) هستند كه در قسمت‌هاي مشخصي از مغز قرار دارند و رشد رفتارهاي اجتماعي فرد وابسته به رشد آنها است.

پژوهشگر ايراني دانشگاه آلبرت انشتين با اشاره به اين كه زمينه اصلي تحقيقات وي مطالعه ساختار مغزي كودكان مبتلاء به اسكيزوفرنيا است، خاطر نشان كرد: يكي از دلايل اصلي انجام اين تحقيق و بررسي اثرات سوء مصرف حشيش بر مغز، گرايش برخي از مبتلايان به اسكيزوفرنيا به اين ماده مخدر به خيال تسكين يافتن با آن بود كه اين مطالعه به روشني نشان داد كه بر خلاف اين تصور غلط، مصرف حشيش نه تنها به بهتر شدن حال اين بيماران كمكي نمي‌كند بلكه لطمات جدي به مغز به آنها وارد مي‌كند.

از طرف ديگر از آنجا كه زمينه تحقيقات من مطالعه كودكان بيمار (افرادي كه در سنين زير 17 سال به اسكيزوفرينا مبتلاء مي‌شوند) است، در اين مطالعه هم دقيقا اين مقطع سني را كه زمان آغاز رشد مغز است، بررسي كرده و رابطه آن را با اسكيزوفرنيا مورد مطالعه قرار داديم.

دكتر اشتريتصريح كرد: در بخش ديگري از اين تحقيق، با مقايسه مغز گروهي از كودكان مبتلاء به اسكيزوفرنيا با گروه كنترل (افراد سالم)، محل‌هاي صدمه ديده در مغز آنها را مشخص كرديم كه در تطابق كامل با بخش‌هاي آسيب ديده در مغز معتادان به حشيش بود.البته ميزان اين آسيب‌ها در مغز بيماران اسكيزوفرنيايي به مراتب بيش از ضايعات موجود در نوجوانان معتاد است ولي تقريبا همه بخش‌هاي در حال رشد آسيب ديده در مغز معتادان به حشيش در گروه مبتلا به اسكيزوفرنيا هم آسيب ديده است.

اين پژوهش همچنين نشان داد كه در اسكيزوفرنيا هم بخش‌هايي از مغز كه در سنين بلوغ رشد مي‌كند دچار آسيب مي‌شود.

استاد ايراني دانشگاه آلبرت انشتين نيويورك اضافه كرد: مطالعه بسيار وسيعي كه در استراليا انجام شده و نتايج آن، سال گذشته در مجله «اعتياد» آمريكا منتشر شد با بررسي رفتار اجتماعي هزار نفر به مدت پانزده سال نشان داد كه ابتلاء به اسكيزوفرنيا در افرادي كه حشيش مي‌كشند، بسيار شايع‌تر است و آنها كه از ابتدا به اين بيماري مبتلاء بوده و بعدا به مصرف حشيش روي آورده‌اند حالشان به مراتب بدتر است.

مطالعه ما با اين كه ماهيت اجتماعي نداشت با بررسي ساختار مغز نتايج اين تحقيق چندين ساله را تاييد كرد.

به گفته وي، از يافته‌هاي اين بخش از تحقيق اين است كه نوجواناني كه در خانواده‌شان سابقه اسكيزوفرنيا وجود دارد در صورت گرايش به ماده مخدر حشيش خطر ابتلاء به اين بيماري را در خود به شدت افزايش مي‌دهند.

دكتر اشتري تصريح كرد: در مطالعه چهارم اين تحقيق، مغز مبتلايان به اسكيزوفرنيا كه حشيش هم مصرف مي‌كنند با مغز بيماران غير معتاد مقايسه شد كه نتايج اين بررسي حاكي از بيشتر بودن آسيب در مغز بيماران معتاد بود.

پژوهشگر ايراني دانشگاه آلبرت انشتين در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا مصرف حشيش مي‌تواند به عنوان عاملي براي ابتلاء به اسكيزوفرنيا تلقي شود، گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده در اين طرح نمي‌توان گفت هر كس حشيش بكشد به اين بيماري مبتلاء مي‌شود كه البته ممكن است اين مساله هم صادق باشد كه بايد در اين زمينه تحقيقات بيشتري انجام داد؛ با اين حال با اطمينان مي‌توان گفت كه بر اساس نتايج اين مطالعه خطر ابتلاء به اسكيزوفرنيا در افرادي كه به دليل عوامل خانوادگي و ... ريسك ابتلاء به اين بيماري در آنها بالا است در صورت اعتياد به حشيش افزايش مي‌يابد.

از طرف ديگر، مصرف حشيش در هر حال به مغز ــ عمدتا مولتي تسكينگ نورون‌ها ــ آسيب مي‌زند همچنان كه صدمات آن به ساير بخش‌ها از جمله سيستم تعاملي بدن نيز اثبات شده است.

وي همچنين پاسخ دقيق به اين سوال كه آيا احتمال ترميم بخش‌هاي آسيب ديده در صورت ترك اعتياد وجود دارد را نيز مستلزم انجام تحقيقات بيشتر عنوان كرد كه بايد طي آن مغز گروهي از معتادان به حشيش بررسي شده و چند سال بعد از ترك اعتياد آنها نيز مجددا مغز و فعاليت‌هاي مغزي آنها بررسي و مقايسه شود.

دكتر اشتري در پايان در پاسخ به اين سوال كه آيا مصرف حشيش در سنين بالاتر از نوجواني نيز چنين اثراتي داردگفت: در گذشته تصور مي‌شد كه مغز تنها تا سن مشخصي رشد مي‌كند ولي در همين كنفرانس اخير جامعه راديولوژي شمال آمريكا (RSNA) مقاله‌اي ارائه شد كه نشان مي‌دهد رشد مغز - كه صرفا بزرگ شدن اندازه آن نيست - در سنين 30 و 40 سالگي هم ادامه دارد.

رشد مغز ناشي از افزايش تجربه و آموخته‌هاي فرد است كه به موازات آن سيناپس‌هاي مغز هم بيشتر مي‌شود كه اين روند تا زماني كه يادگيري و رشد اجتماعي فرد ادامه دارد تداوم مي‌يابد؛ بنابراين مصرف حشيش در هر سني علاوه بر مضرات بي‌شماري كه دارد به مغز و توانايي‌هاي مغزي انسان آسيب مي‌زند.

ماری جوانا:

بيشتر از قسمت هايفوقاني برگ ها، گل و تخمكهاي شكفته شده بوته شاهدانه جنس ماده كه بريده و خشك شدهتهيه مي شود و در رنگهاي سبز متمايل به خاكستري و قهوه اي وجود دارد. داراي بوي تندو به صورت كشيدني در پيپ يا سيگارهاي دست پيچ استفاده مي شود.

نامهاي خياباني آنPotherbs Grass, pot, Weed, Mary Jane و... مي باشد.



اثر آن به صورتكشيدني 2 تا 4 ساعت و در موارد خوردني 5 الي 12 ساعت طول مي كشد. در عين حال كهموجب حالت سرخوشي و كيف مي شود، غالبا هوشياري و خود آگاهي مصرف كننده به هم ميخورد و دچار تحريف ادراكات، عدم هماهنگي و توازن، گيجي، افزايش ضربان قلب و تنفس ميگردد. فرد مصرف كننده آن تمايل به پر حرفي و خنده هاي بيش از حد دارد، و اين آثارتا چندين ساعت پايدار است، ماري جوانا را –در عين حال كه ماده اعتياد آور سبك استو حتي آن را مدخل ورود به دنياي مواد اعتياد آور قوي معرفي كرده اند –بايد يك مادهتوهم زا به حساب آورد، تحريف ادراك حسي، اختلال درك زمان و مكان، افزايش حساسيت بهصدا، افزايش تلقين پذيري، احساس دارا شدن يك درك عميق تر از معاني اشيا، احساس قدرتبيش از حد، شوريدگي يا اغتشاش فكري، تيرگي، هوشياري، گيجي، نگراني، ترس، سرگرداني وتوهمات از اثرات و خطرات عمده مصرف اين ماده است. در ميان افرادي كه مصرفشان خيليزياد است ميزان اختلالات عصبي و شخصيتي بيش از افراد عادي است. ماري جوانا وابستگيرواني نسبتا خفيفي به دنبال مي آورد.

شيشه(متامفتامين)

متامفتامين يك ماده محرك بسيار اعتيادآور است كهسيستم اعصاب مركزي يعني مغز و نخاع را شديداً متأثر مي كند. متامفتامين را مي توانبه طرق مختلف مصرف كرد. شكل تدخيني(دود كردني) آن را شيشه(Glass) ميگويند. شكلظاهري آن به صورت پودر سفيد و شفافي است كه بو ندارد و مزه ان تلخ است و به سادگيدر آب يا مشروبات الكي حل مي شود. به لحاظ شيميايي، ساختار آن شباهت بسياري بهآمفتامين دارد اما تاثيرات آن بر سيستم اعصاب مركزي بسيار قوي تر است. همانندآمفتامين باعث افزايش فعاليت و تحريك، كهش استها و احساس شادابي مي شود. آثار اينماده بين 6 تا 8 ساعت طول مي كشد. بعد از سرخوشي شديد اوليه( Rush)، حالت تحريكپذيري پيش مي آيد كه در برخي افراد مي توان منجر به رفتارهاي پرخاشگرانه شود.

متامفتامين چگونه مصرف مي شود؟

متامفتامين به شكل تدخيني، كشيدندر بيني، خوراكي و تزريقي مصرف مي شود. اين ماده مي تواند باعث تغييرات خلقي شود كهالبته به روش مصرف بستگي دارد. بلافاصله پس از دود كردن يا تزريق آن در رگ، افرادمصرف كننده حالت سرخوشي و نشئگي شديدي را براي چند دقيقه تجربه مي كنند كه بهاعتقاد آنان حالت بسيار لذت بخشي است. كشيدن در بيني يا خوردن آن سبب حالت سرخوشيخفيف تري مي شود. حالات رواني ناشي از كشيدن در بيني 3 تا 5 دقيقه طول مي انجامدولي مصرف خوراكي آن حالات رواني اي ايجاد مي كند كه 15 تا 20 دقيقه طول مي كشد. همانند ساير محركها، متامفتامين به صورت دوره هاي متوالي زياده روي و قطع مصرف،استفاده مي شود. از آنجا كه حالت " تحمل" در برابر تاثيرات متامفتامين ظرف چنددقيقه به وجود مي آيد- يعني آنكه آثار خوشايند آن قبل از آن كه غلظت ماده در خونكاهش يابد از بين مي رود- فرد مصرف كننده سعي مي كند تا با مصرف مكرر و در فواصلكوتاه خود را در حالت " سرحالي" (High) نگه دارد.

آثار كوتاه مدت مصرف متامفتامين چيست؟

از آنجا كه اين ماده يك محرك بسيار قوي است حتي مصرفمقادير كم آن مي تواند سبب حالت بيدار ماندن(بي خوابي)، افزايش فعاليت و كاهش اشتهاشود. حالت كوتاه و شديدي از سرخوشي عميق به دنبال تدخين يا تزريق اين ماده به وجودمي آيد، اما مصرف آن به صورت خوراكي يا كشيدن در بيني حالت خوشي بلند مدتي را بهوجود مي آورد كه ممكن است تا نيمي از روز ادامه يابد. اما بايد بدانيد كه هر دووضعيت(سرخوشي كوتاه مدت و سرخوشي طولاني)، ناشي از رها شدن و افزايش بسيار زياد يكماده شيميايي و انتقال دهنده امواج عصبي در مغز است كه دوپامين نام دارد.

به طور خلاصه آثار كوتاه مدت مصرف اين ماده عبارتند از:

1- افزايش دامنه توجه وكاهش خستگي2- افزايش فعاليت3- كاهش اشتها4- سرخوشي ونشئگي5- تنفس تند6- افزايش شديد دماي بدن7- پرحرفي8- افزايش انرژي9- تهوع و استفراغ10- خشمگين شدن11- اضطراب و تنش12- اختلال قضاوت13- تند شدن، كند شدنيا بي نظمي ضربان قلب14- ضعف عضلاني15- تشنج16- كاهش ياافزايش فشار خون

آثار بلند مدت مصرف متامفتامين چيست؟

اولين اثر بلندمدت مصرف مفتامين، وابستگي و اعيتاد است به گونه اي كه فرد مصرف كننده اجباري درونيرا براي مصرف

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: